VECKA 23

Magen i vecka 23 (22+0) Försöker ta veckobilderna i ungefär samma vinkel men det är inte det lättaste kan jag meddela! Haha. Det händer ju mycket med bebis i magen nu, men det man märker av utanpå upplever jag inte som några större förändringar. Ser knappt skillnad på magen från förra veckan. Måendet är också som förut, jag mår bra förutom att ryggen krånglar (tror det är foglossning jag känner av nu). Konstant kissnödig håller i sig, det har jag varit sen tidigt i graviditeten. Måste gå upp en-två gånger per natt. Det jag måste tänka på är att stressa mindre. Dels är jobbet stressigt och varken läkare eller bm tycker om att jag jobbar natt, men jag har ju inte så mycket val. Har åtminstone dragit ner på det nu. Hemma blir jag lätt "uppslukad" av saker jag gör och tänker inte på att avlasta ryggen när jag har kommit igång med något projekt. Men sen slår det tillbaka och då blir det pladask i soffan som en strandad val istället och kroppen är helt slut. Måste lära mig att hitta det där mitt emellan på något vis. Vecka 23, från 1177.se

Barnet
Livmodern når nu strax över naveln. Fostret väger runt 550 gram och är 28 centimeter långt.

Fostret rör sig mycket, speciellt på kvällarna kan det vara mycket gymnastik i magen. Många kvinnor tycker det känns bra, men några upplever det som obekvämt.

Redan nu har bebisen en chans att överleva en eventuell för tidig födsel även om det ofta för med sig en del komplikationer.

Mamma
Du har kanske gått upp fem till sju kilo, eller mer. Många kommenterar magen och säger att den är stor eller liten. Lyssna inte så noga, din barnmorska stämmer av att allt är som det ska. Känner du när barnet hickar? Det kan kännas lite roligt som ett regelbundet pickande som pågår någon minut. Långt ifrån alla känner när barnet hickar.

Känner du dig stressad? När du stressar frigörs hormoner i ditt blod som sedan passerar moderkakan och överförs till barnet. När mammans puls ökar av någon anledning, ökar också barnets puls. Vi lever i en stressig värld men försök att leva lite lugnare när du är gravid. Planera för ledighet i slutet av graviditeten. De allra flesta kvinnor behöver en tid för vila och för att koppla av från arbetslivet inför förlossningen och nyföddhetsperioden. Du kan för stunden lugna barnet genom att lugna dig själv, till exempel genom avslappningsövningar och vila. Du kan även försöka stryka över magen. Ta väl hand om dig!

Gillar